Oud Nuus 200

Dit is een downloadable product!
Nadat u heeft betaald, ontvangt u een link om de PDF te downloaden.

1. Bierstekerij

Bij de tegenwoordige aansluiting van de Hornweg op de Legmeerdijk lag vroeger de Legmeersluis. Bij de sluis was vanouds enige bebouwing, onder andere een herberg en een buitenplaats genaamd “Vischvreugd”.

1. Alderden’s Bloemenmagazijnen in Soerabaja

In juni 1933 is Jonkheer Dr. J.C. Mollerus op werkbezoek in Nederlands Indië. Als secretaris van de Kamer van Koophandel Haarlem, reist hij vooral langs proeftuinen en onderzoeksinstituten om te bekijken of het door Nederland beschikbare geld goed besteed wordt. In juni loopt hij in Soerabaja en daar ziet hij op een etalage raam N.V. Alderden’s Bloemenmagazijn. Hij schrijft hierover in het Handelsblad.

1. Maus van Staaveren en Van Staaveren B.V. (3)
    Artikel over Van Staaveren die veel pioniers werk heeft verricht voor de Aalsmeerse tuinbouw.
  2. Punter wedstrijden op de Westeinder (2)

Op 9 augustus 1914 werdt, door zeil en roeiverenging de Nieuwe Meer, een zeilwedstrijd uitgeschreven voor Aalsmeerse punters. Opmerkelijk en ook nieuw, want de gemiddelde Aalsmeerder van toen was zeker minder vertrouwd met het speelse element in de onderlinge wedijver.

1. De bruiloft van Marian en Cor

Mijn ouders, Cor Harting en Marian Boomhouwer wilden na een verloving die al zes jaar duurde graag trouwen. Maar het was april 1945 nog steeds oorlog en ze wachtten liever tot het vrede was. Er stond al een houten noodwoning voor hen klaar.

1. Tussen dijkhuis en asschuur

In de tentoonstelling ‘De redding van Aalsmeer’ speelde de ‘beteugelingsdijk’ van 1766 een centrale rol. Aangelegd door de Staten van Holland voor de Aalsmeerse kust, beschermde bij het dorp tegen verdergaande afslag door het Haarlemmermeer.

1. Aalsmeer in 1920

Je kunt merken, dat alles in Nederland (ook een eeuw geleden) wat rustiger geworden is. In het eerste halfjaar van 1920 staat er ook bijna niets over Aalsmeer in “De Tuinbouw”. Wel maken vooral de christelijke werkgeversverenigingen zich druk over de in te voeren invaliditeitswet. Ook de invoering van een verplichte winkelsluiting op zondag in Haarlem en Amsterdam stuit op verzet van kwekers en handelaren, die omzetverlies vrezen.

Artikelnummer: stoa-on-200 Categorie: