Historische fotoboeken over Aalsmeer en 100 jaar Aalsmeerse veilingen

De serie bestaat uit drie delen Oud Aalsmeer in onbekende foto’s

Historische fotoboeken over Aalsmeer

Deze serie bestaat uit drie delen Oud Aalsmeer in onbekende foto’s. de boeken bevatten foto’s die zover de auteurs kunnen nagaan, nog nooit eerder waren gepubliceerd. En dat terwijl ze voor het grootste deel tussen 1920 en 1960 zijn genomen. Wat vroeger als nieuw werd beschouwd, is tegenwoordig ook alweer oud. Zo vernieuwt Oud Aalsmeer door de eeuwen heen.

Deze boeken zijn een tijdsdocument dat vele oude en nieuwe Aalsmeerders zal aanspreken.

Het is aanleiding voor een ‘feest der herkenning’. Per foto is een plattegrondje waarop staat aangegeven van welke locatie de foto is genomen. Daarmee ontstaat ook voor jonge Aalsmeerders een duidelijker inzicht in een deel van de geschiedenis van hun dorp.

100 jaar Aalsmeerse veilingen

Het vierde fotoboek gaat over 100 jaar Aalsmeerse veilingen. In vogelvlucht passeren verschillende historische beelden, die betrekking hebben op de geschiedenis van het veilen in Aalsmeer. De begintijd met de eenvoudige locaties, die toch succesvol bleken, gevolgd door talloze uitbreidingen waaraan geen einde leek te komen. Het vervoer met diverse middelen te land, te water en in de lucht.

Het veilsysteem met klokken en tribunes en uiteraard de mensen die alles in goede banen leidden. De fusie, die Bloemenlust en de CAV in 1972 verenigde tot de VBA en de samenwerking met FloraHolland in 2008. Het begin in een primitieve kas en caféruimte tot een gebouw dat 900.000 m² omvat.

Historische fotoboeken over Aalsmeer en 100 jaar Aalsmeerse veilingen