Historisch centrum

Gevestigd in de voormalige stal van de boerderij 'Dahlia Maarse'

De tijden veranderen. Dat doen ze zelfs in de korte tijd dat we erbij staan! Dan moet er dus in de negen eeuwen van bewoning van Aalsmeer, Kudelstaart en Calslagen heel wat veranderd zijn… In het Historisch Centrum in de voormalige stal van de boerderij ‘Dahlia Maarse‘ wordt een beeld geschetst van de ontwikkelingen van onze gemeente door de eeuwen heen. We doen dat in een chronologische volgorde in de vaste tentoonstelling ‘Reis door de tijd’.

In een compacte, leesbare presentatie met veel illustraties en voorwerpen is de tentoonstelling zo ingericht dat de bezoeker een goede vogelvlucht kan maken door de lokale historie.

Er is maar één conclusie mogelijk: in Aalsmeer heeft de wereld op z’n kop gestaan! Wat waterig land was werd droog land, droog land werd een plas en een meer werd een polder. Kijk maar eens bij de watertoren: aan de ene kant water dat ooit land was en aan de andere kant land waar water was.

Aan het einde van de rondgang langs de vaste tentoonstelling ‘Reis door de tijd’, komt de bezoeker bij de ruimte waar wisselende thematentoonstellingen worden gehouden.

Historisch Centrum Aalsmeer

Het Historisch Centrum Aalsmeer is een aanvulling op de Historische Tuin. Wanneer u de Historische Tuin bezoekt is een bezoek aan het Historisch Centrum in de toegangsprijs begrepen. Na afloop van uw bezoek is een catalogus te koop waar u de teksten van de panelen op uw gemak nog eens kunt doorlezen. Aan de thematentoonstellingen wordt een aparte publicatie gewijd.

Wij verwelkomen u graag!

Historisch Centrum - Stichting Oud Aalsmeer - achterzijde Dahlia Maarse

Eerdere exposities in het Historisch centrum

dahlia maarse 02

Openingstijden en toegangstarieven

Het Historisch Centrum Aalsmeer is een aanvulling op de Historische Tuin, beide bevinden zich op het perceel Uiterweg 32. De toegang is via het Praamplein waar u voldoende parkeergelegenheid voor uw auto en/of fiets aantreft.

Het seizoen loopt van half april t/m half oktober; voor precieze data en prijzen en voor combinaties met varen en veilen: www.historischetuinaalsmeer.nl

Donateurs van de Historische Tuin en houders van de museumjaarkaart hebben gratis entree.

Fiscaal nummer: 8056.53.363