Aalsmeerse klederdracht

Tot het einde van de negentiende eeuw is de klederdracht gedragen.

Na de verhuizing van de complete collectie en het afscheid van de dames die jarenlang de collectie in beheer hebben gehad, hebben we een nieuwe commissie kunnen samenstellen. Monic Persoon melde zich spontaan en enthousiast aan, nadat zij had vernomen dat de zittende commissie er mee ging stoppen. Zij heeft al jarenlang interesse in Nederlandse streekdrachten en heeft zich hier flink in verdiept en de meeste plaatsen en musea in Nederland dan ook bezocht. Echter over de Aalsmeerse dracht weet zij nog niet veel en is benieuwd naar wat er allemaal in de dozen te vinden is welke nu op de Oosteinderweg zijn ondergebracht. En wat er dan typisch Aalsmeers is, wat maakt het onderscheid?

Een paar eerste impressies uit de collectie maakte haar verder enthousiast zich in deze collectie te gaan verdiepen, en vond haar zuster Helma en haar dochter Josine bereid haar te gaan assisteren de collectie te beheren en verder uit te bouwen. Wat Monic vooral hoopt te gaan doen, is te kunnen laten zien wat er zoal in de collectie opgenomen is. De kleding en verzamelde stukken zijn erg oud en kostbaar, en zullen met zorg behandeld dienen te worden. Maar Monic denkt bijvoorbeeld aan het fotograferen van onderdelen uit de collectie als middel. Zeker omdat ze zelf een enthousiast fotograaf is kunnen deze beide liefdes prima gecombineerd gaan worden.

Zie de foto van een babymutsje uit de collectie uit ± 1775 welke zij onlangs heeft gefotografeerd in opdracht van Oud Aalsmeer. En het zelfportret in een mengeling van diverse streekdrachtstukken tegen de achtergrond van de boerderij Dahlia Maarse.

Oud Aalsmeer is blij met deze nieuwe ontwikkeling en zeer nieuwsgierig naar wat de toekomst op dit gebied brengen zal.

STOA - Klederdracht-werkgroep
Streekdrachten e1637655288920