Aalsmeer op de kaart

14 panelen van een meter hoog met daarop 55 oude kaarten en foto's van het centrum van Aalsmeer.

Aalsmeer op de kaart in samenwerking met KCA

Dat gebeurt in een speciale wisselexpositie die is samengesteld in samenwerking met de stichting Kunst & Cultuur Aalsmeer. De tentoonstelling – Aalsmeer op de kaart –  bestaat uit 14 panelen met daarop 55 oude kaarten en foto’s van het centrum van Aalsmeer.

Herkenning door rode stip

Het centrum van het dorp is in verschillende eeuwen op verschillende manieren in beeld gebracht. Van een bijna 400 jaar oude vrijwel topografische kaart van Floris Balthasar tot een 1 jaar oude satellietfoto. Die laatste maakt onderdeel uit van een drieluik van satellietfoto’s van exact hetzelfde deel van Aalsmeer uit de jaren 2002, 2005 en 2009 (met dank aan de gemeente Aalsmeer). Het ontstaan van de wijk ‘De Werven’ is zo prachtig in kaart gebracht. Om de herkenbaarheid te verhogen is zowel op kaarten als foto’s één en dezelfde plek (de voormalige groentewinkel van Jopie Walraven op de hoek van de Dorpsstraat en Kanaalstraat) met een rode stip weergegeven.De expositie wordt aangevuld met gebruiksvoorwerpen uit het alledaagse leven van Aalsmeerders door de eeuwen heen. Zo is er een vitrine met maatbekers voor vloeistoffen en een weegschaal. Maar ook voorbeelden van hoe men met vuur omging: van kaarsenhouders, via kandelaars en oliestellen tot stoven. De 14 panelen en de inhoud van de vitrines zijn afgebeeld in een 20 pagina’s tellend zwart-wit gidsje op A4-formaat dat voor het luttele bedrag van 2 euro te koop is aan de kassa van de Historische Tuin. De basis van deze expositie is gelegd tijdens de Open Monumentendag van 2009 toen enkele panelen werden tentoongesteld in zorgcentrum ‘Aelsmeer’.

Reis door de tijd

In het Historisch Centrum Aalsmeer vormt de tentoonstelling ‘Aalsmeer op de kaart’ een aanvulling op de vaste expositie ‘Reis door de tijd’. Daarin wordt de ontstaansgeschiedenis van Aalsmeer, Kudelstaart en Kalslagen aan de hand van tien panelen (vanaf de 12de eeuw, elke eeuw eentje) toegelicht. Elk van die panelen vormt als het ware een voorpagina van een krant van die eeuw. In vijf vitrines zorgen gebruiksvoorwerpen uit de geschiedenis voor een extra dimensie bij het verhaal van het ontstaan van Aalsmeer. Een 24 pagina’s tellende full colour catalogus van deze ‘Reis door de tijd’ tentoonstelling (ook op A4-formaat) kost 6,50 euro en is eveneens verkrijgbaar aan de kassa van de Historische Tuin, ingang Praamplein.

Aalsmeer op de kaart - 2010