Als de Brandweer

Expositie over de Brandweer van Aalsmeer van 1951 tot en met 2011

De Aalsmeerse Brandweer Vereniging is door stichting Oud Aalsmeer gevraagd om het Historisch Museum in te richten met een expositie over de brandweer van Aalsmeer. Natuurlijk werd hierop volmondig “ja” gezegd. Vanaf dag één werd er getwijfeld aan de grote van het museum. De Vereniging, maar natuurlijk ook de brandweer heeft nogal wat materialen, foto’s en anekdotes. Meer dan voldoende om in het museum de expositie met de naam: “Als de Brandweer” in te richten. Omdat de Aalsmeerse Brandweer Vereniging in 2011 60 jaar jong was, werd er besloten om als hoofddoel de afgelopen 60 jaar uit te lichten.

Als de Brandweer

Het resulteert in een tiental overzichtspanelen en vitrines vol met oude en nieuwe materialen. Het middenpad van de tentoonstellingsruimte staat vol met grotere brand gerelateerde spullen; een pomp uit de 19de eeuw, aggregaat, lampen van de BB en natuurlijk de historische brandweerstaven. Per twee panelen wordt er een overzicht gegeven van brandweer of verenigingsactiviteiten in tijdsvakken van 10 jaar. Opvallende foto’s, grote incidenten en grote branden en ander leed waar de brandweer van Aalsmeer bij betrokken is geweest. Grote incidenten waar de Aalsmeerse Brandweer bij betrokken is geweest zijn onder andere: de Bijlmerramp, de grote brand bij de Cindu in Uithoorn en het grote treinongeval in Hoofddorp. Dit alles gebeurde in het rampjaar 1992.

Indeling expositie

In de verschillende vitrines staan watervoerende armaturen, communicatiemiddelen en natuurlijk de herkenbare helmen. Ook de helm welke in de nabije toekomst wordt gedragen staat hier ook bij! Bovendien waren enkele verschillende soorten uitrukkleding uitgestald, want de uitrukkleding is door de jaren heen erg veranderd. Helaas was het onmogelijk om alles neer te zetten en alles af te beelden wat er de afgelopen jaren heeft plaatsgevonden.

Als de Brandweer - Expositie Aalsmeerse Brandweer
Een pop met uitrukkleding van de jaren 70 welke opgesteld tijdens de expositie
Een wedstrijdploeg van Brandweer Aalsmeer - deelnemend aan vaardigheidswedstrijden
Brand bij Brink