1. Hendrik Aalsmeer: commandeur walvisvaart
2. Het huis met de walviskaken
3. Eveleens of toch Topsvoort?
4. Hendrik: een spoor terug naar Aalsmeer?
5. Kudelstaartse walvisvaarder mist geboorte zoon.
6. Walviswervel als hakblok?
Daarnaast ook nog andere artikelen:
7. Aalsmeerse anekdotes (13)
Verhalen over dorpsfiguren in iedere leefgemeenschap zijn wel typische figuren. Ook in Aalsmeer is dat altijd geweest. Heel vroeger en ook in het jongste verleden. Ze waren leuk in hun gedragingen, hun uitspraken of taalgebruik, maar soms ook wel ergerlijk. Veelal zijn hun verhalen in de loop der tijd veranderd omdat ze van generatie naar generatie werden doorverteld. Dat gaf nog wel eens een andere voorstelling van zaken, maar de kern bleef altijd.
8. Akkers in de bovenlanden/
Teelt, recreatie, natuur. Legakkers en teelakkers zijn eeuwenoude begrippen in Aalsmeer. Recreatieakker is van recenter datum. Die term lag ongemakkelijk bij kwekers van de oude stempel, akkers waren er voor de teelten, recreëren deed je ergens anders. Toch zijn sinds het midden van de vorige eeuw vele oude teelakkers omgevormd tot eilandtuinen voor recreanten. Dit hing nauw samen met ontwikkelingen in de seringenteelt en heeft tot ingrijpende wijzigingen in het landschap geleid.
9. Jacob Buis, dorpdichter.