Oud Nuus 167

Dit is een downloadable product!
Nadat u heeft betaald, ontvangt u een link om de PDF te downloaden.

1. Presentatie boek en opening tentoonstelling 100 jaar Aalsmeerse veiligen.
2. Over een vergeten heldin:
Margaretha van Kalslagen, anders dan haar naam doet vermoeden, woonde zijn niet hier, maar in Antwerpen. Daar speelde zij echter aan het begin van de Tachtigjarige oorlog een sleutelrol tijdens de, overigens mislukte, aanslag door Willem van Oranje op de door de Spanjaarden bezette havenstad. Reconstructie van een veelgeroemde heldendaad.
3. Geschenken gemaakt door een Waddinxveense meubelbeeldhouwer.
Wanneer in de laatste decennia van de twintigste eeuw een zeewaardig motorjacht, gebouwd door scheepswerf ‘De Vlijt’ Waddinxveen passeerde, trok dat vele kijkers die zicht op de Gouwekade vergaapten aan de schoonheid van het jacht. Wat zij niet wisten, was dat de opdrachtgever van zo’n jacht soms een geschenk had gekregen, dat vervaardigd was door een plaatsgenoot, de meubelbeeldhouwer Gerard de Wit.
4. 100 jaar coöperatie in Aalsmeer van CTAV naar Horticoop (1912 – 2012).
De voorgeschiedenis begon in oktober 1909, de Coöperatieve Tuinbouw vereniging werd opgericht met dertien leden. Het werd opgericht om de wantoestanden in het prijsbeleid tegen te gaan in de particuliere mesthandel en brandstoffen. Het eerste jaar van de oprichting was er een jaaromzet van ƒ 2549,42.
5. Verslag excursie Bergen op Zoom.
Verslag van de jaarlijkse excursie van Oud Aalsmeer dit maal naar Berg op Zoom.
6. De familie Jongkind een eeuw in de bloementeelt.

Artikelnummer: stoa-on-167 Categorie: