1. Twee Kudelstaarten verenigd.
Op 19 mei 1819 werd Stichts Kudelstaart voor het eerst bestuurlijk samengevoegd met het Hollandse deel. Het dorp kreeg tweehonderd jaar geleden de omvang die het vandaag de dag heeft. Tweehonderd jaar geleden hield de Kudelstaartseweg na ruim vijf eeuwen op een grens tussen twee dorpen te zijn.
2. Aalsmeerse aardbeien.
De aardbeienteelt in Aalsmeer begon rond 1700 met het telen van bosaardbeien tussen de jonge fruitbomen. Door de handel naar de grote steden is deze teelt heel belangrijk geweest voor het ontstaan van de bloemisterij rond 1800.
3. Terug van bijna weggeweest: de Aalsmeerse praam (1).
Artikel over de historie van de Aalsmeerse praam.
4. Sluiting ringdijk Haarlemmermeer.
Vorige jaar was het 170 jaar geleden dat het laatste gat in de ringdijk van de Haarlemmermeerpolder werd gesloten. Oorspronkelijk was dit moment veel eerder gepland, maar door allerlei tegenslagen liep de hele onderneming jaren vertraging op.
5. Merklappen van twee nichtjes.
Onlangs werd de klederdrachtcommissie verrast met de schenking van twee prachtige merklappen door de familie Dragt. De Merklap uit 1775 is vervaardigd door Klaasje Willemsdr. Lubberden en Matje Jans Keessen. Zij maakte de merklap op twaalfjarige leeftijd.
6. Verdwenen teelten uit Aalsmeer 8.
Jarenlang is de Forsythia in Aalsmeer geteeld, maar de laatste tientallen jaren verdween deze teelt steeds meer. De oorzaak hiervan wordt in dit artikel uit de doeken gedaan.
7. Nog eenmaal het oude.
Overzicht van de bijnamen die werden gehanteerd in Aalsmeer.