Oud Nuus 176

Dit is een downloadable product!
Nadat u heeft betaald, ontvangt u een link om de PDF te downloaden.

1. Schrijver Arie Vreeken en zijn Aalsveense jongens.
In het begin van de vorige eeuw kende Nederland twee strekromanschrijvers van Aalsmeerse afkomst: Jan Eigenhuis (1866 – 1944) en Arie Vreeken (1865 – 1935). Beide waren onderwijzer, beide verlieten Aalsmeer om elders te gaan wonen en werken, en beiden vonden bij het schrijven inspiratie in hun Aalsmeerse jeugd. Dit artikel gaan over Arie Vreeken.
2. Opgraving in Kalslagen.
Op het terrein waar de kwekerij van Kuipers gevestigd was komt een woonwijk. Deze is gepland op historische grond waarvoor archeologisch onderzoek vooraf vereist is.
Een verslag hierover.
3. De Eilanders.
Een (bijna) vergeten West-Friese familie in de Haarlemmermeer en Aalsmeer. Deel 2 drie verschillende kasteleins in Stoombootstation Aalsmeer.
4. Rampspoed in de regio.
Rond de eeuwwisseling van 1500 kent onze regio uitsluitend rampspoed. Kudelstaart is net gebrandschat, Aalsmeer zwicht onder oorlogsbelastingen en Kalslagen staat helemaal onder (zee)water. In dit artikel krijgen we de gelegenheid om precies vijf eeuwen terug te kijken.
5. Verhalen van Maarten Noordam (2).
Maarten Noordam was de zoon van de eerste voorzitter van Stichting Oud Aalsmeer,
Adriaan Noordam. Zijn kleindochter vroege hem om de verhalen die hij vroeger vertelde op te schrijven. Dit heeft hij met veel plezier gedaan. Hij heeft zijn verhalen aan haar gericht.
6. Aalsmeer buiten Aalsmeer (1).
Aalsmeer buiten Aalsmeer. Waar kwam je de naam tegen? Zo vloog er tussen 1949 en 1955 een viermotorige Douglas C-54 Skymaster ‘Aalsmeer’ van de JKN over de oceanen.

Artikelnummer: stoa-on-176 Categorie:

Fiscaal nummer: 8056.53.363