Oud Nuus 201

Dit is een downloadable product!
Nadat u heeft betaald, ontvangt u een link om de PDF te downloaden.

1. Wandkleed ‘Aalsmeer’; 50 jaar oud

Dit jaar viert het wandkleed ‘Aalsmeer’ haar 50ste verjaardag. Ontwerpster Henny Weima kijkt terug op die 50 jaar. Zij vertelt het hele verhaal van de ‘tocht’ die het kleed in die jaren gemaakt heeft.

1. In de (Indische) voetsporen van Jacob Tas

Het verbaasde me altijd dat eind negentiende eeuw twee doopsgezinde jongens van de Buurt, neven, vrijwillig tekende voor het koloniale leger in Nederlands-Indië. In deel II van de stambomenboeken heeft Jan van der Meer de nakomelingen van een van hen kunnen opsporen, maar van de tweede, de jongste broer van mijn grootmoeder, was eigenlijk niets bekend. Ik heb geprobeerd zijn leven enigszins uit te zoeken en dit is het resultaat.

1. De Aalsmeerse Variaties deel 1: traditie

Wij staan er niet zo bij stil, maar Aalsmeer is ook een kweektuin van grensverleggende architectuur (geweest). In de loop van de vorige eeuw kwamen jonge aanstormende ontwerpers en gevestigde namen naar Aalsmeer om indrukwekkende afdrukken in de bebouwing achter te laten. Wij hebben Jack Breen gevraagd om ons in zes artikelen in Oud Nuus inzicht te bieden in de architectuur. En dat aan de hand van Aalsmeerse voorbeelden.

1. Op zoek naar een katoendrukkerij

De achttiend eeuw staat te boek als een periode van algemene economische neergang in Nederland. Toch kwamen ook nieuwe initiatieven tot bloei, zoals de kantoendrukindustrie in en rond Amsterdam. Die nieuwe tak van industrie was ‘booming’ aan het einde van de zeventiende, begin achttiende eeuw. Niet voor niets werd er in Aalsmeer in 1722 een gilde van katoenblekers opgericht, het enige gilde ooit in ons dorp. Er bleek zelfs melding van een Aalsmeerse kantoendrukkerij. Wij gingen op zoek naar ‘Visch-lust’.

1. Nieuwe Stommeermolen 100 jaar

De in 1650 bebouwde Stommeermolen werd op 4 december 1919 door blikseminslag getroffen en ging hierbij verloren. Besloten werd de molen te herbouwen en in september 1920 werd een gedenkteken in de herbouwde molen aangebracht. Nu dus precies 100 jaar geleden.

Artikelnummer: stoa-on-201 Categorie: