Oud Nuus 187

Dit is een downloadable product!
Nadat u heeft betaald, ontvangt u een link om de PDF te downloaden.

1. Dorp Aalsmeer telde vroeger 14 kruideniers.
De voormalige Tuinbouwbank en recente Rabobank aan de Stationsweg is inmiddels afgebroken. De bouw van supermarkt Lidl wordt gestart. Daarmee zal Dorp dan met Albert Heijn en Deen drie grote moderne supermarkten hebben. Misschien teveel? Niet in vergelijking met de jaren vijftig en zestig, toen er maar liefst veertien kruidenierwinkels in dit oudste deel van Aalsmeer gevestigd waren.
2. Honderd jaar “Westend”.
Watersportvereniging Westend bestond op 5 mei van 2017 precies honderd jaar, een jubileum waarover een boek valt te schrijven. Dit boek is dan ook geschreven met als ondertitel: een kleine geschiedenis van Westend 1917 – 2017.
3. Resten van de Haarlemmermeerspoorlijnen in Aalsmeer.
U heeft vast weleens de locomotief zien staan voor het fraaie Station in het dorp van Aalsmeer. Een heel ander beeld dan rond 1915, wanneer het een komen en gaan is van stoomtreinen. Reis mee met onderstaande spoorexcursie door de tijd.
4. Gemaal Schinkelpolder geeft molenverleden prijs.
In ON 186 is uitvoerig stilgestaan bij de droogmaking van de uitgeveende Schinkelpolder. Aanleiding voor dit verhaal is de vondst van de bouwtekening van de verbouwing van de vijzelmolen tot stoomgemaal (1882) en de bouwtekening van de verbouwing van stoomgemaal tot elektrisch gemaal (1920).
5. Piet Ravestein seringenkweker en durfondernemer.
Een artikel over een prominente speler op het raakvalk tussen telers en recreanten op de Westeinderplas bleek de tuinbouwer-entrepreneur Piet Ravenstein, die niet alleen een belangrijke rol heeft gespeeld in de landwinning, maar ook door vestiging van een café aan de oever van de Grote Poel de vroege ontwikkeling van de watersport heeft gestimuleerd.
6. Excursie Openluchtmuseum Arnhem.
Verslag van de jaarlijkse excursie van Oud Aalsmeer dit jaar naar Arnhem.

Artikelnummer: stoa-on-187 Categorie: