Oud Nuus 186

Dit is een downloadable product!
Nadat u heeft betaald, ontvangt u een link om de PDF te downloaden.

1. Gulden middenweg in de Dorpsstraat.
Schout, bandmeesters en de gezamenlijke bewoners van wat nu de Dorpsstraat is, willen die bestraten met staande klinkers of Brabantse steen. Dat is echter het begin van een tweespalt die pas eind 1641 wordt beslecht door het Hof van Holland. Maar dan wordt de Dorpsstraat ook echt bestraat, als eerste weg in Aalsmeer.
2. 150 jaar Oosteinderpoelpolder.
Het is dit jaar 150 jaar geleden dat de Oosteinderpoelpolder werd drooggelegd. Daarvoor heette het water de Oosteinderpoel tegenover de Westeinderplas. In dit artikel een verkenning over de eerste 65 jaren 1868 – 1933.
3. Heen en weer van Moleman.
Moleman was Veerman op het Schinkelveer die de piloten over roeide die van Amstelveen naar het oude Schiphol moesten. Dit heeft hij gedaan tot 1936 toen er een brug kwam over de ringvaart van de Haarlemmermeer.
Vervolg op een eerder artikel in Oud Nuus.
4. Barendebrug, een brug met een verhaal.
Ooit was Aalsmeer zeven ijzeren ophaalbruggen rijk en daar is er nu nog eentje, in gedeelte, van over: de Barendebrug van de Dorpsstraat. Dat deze brug een gemeentelijk monument is en thans elders in de opslag ligt, is op zijn minst opmerkelijk te noemen. De vraag die bij ons op komt is, komt deze burg ooit nog terug in zijn oorspronkelijke staat?
5. Excursie Openluchtmuseum in Arnhem op zaterdag 6 mei 2017.
Wervingsartikel voor deze jaarlijkse excursie van Oud Aalsmeer.

Artikelnummer: stoa-on-186 Categorie: