1. De beginjaren van gereformeerd Kalslagen.
Wanneer de eerste gereformeerde predikant naar Kalslagen is gekomen, valt niet meer te achterhalen. In 1585 is er sprake van een vacature, ‘de predikantenplaats aldaar was openstaand’. Uit dit gegeven kan worden opgemaakt dat er voor genoemd jaar alhier een predikant heeft gestaan. Hoe de man heette en wanneer zijn dienstwerk begon, is niet bekend. Van zijn katholieke voorgangers is meer bekend en ook over wie hem opvolgde.
2. De bemaling van de drooggemaakte Schinkelpolder.
Artikel over de Schinkelpolder en het beheer hiervan als buur polder van de waterwolf de Haarlemmermeer.
3. De grote brand van 1917.
De brand begon bij het rechter huis Uiterweg 208 / 210 van W. Keessen en sloeg over naar Uiterweg 214, het hooihuis van W. Maarse. De vier hand getrokken brandspuiten konden niet voorkomen dat de grotendeels houten, rietgedekte huizen tot de grond toe afbrandden.
4. Als de dijken breken ….
In 1916 teisterde een hevige storm ons land. Water werd opgestuwd en dijken stonden op breken of braken zelfs. In Aalsmeer was het pompen of verzuipen. We volgen de kranten van 17 en 18 februari 1916.
5. Aalsmeerse tuinbouw in 1916 (2).
Artikel over de tuinbouw in 1916 in Aalsmeer aan de hand van jaargang 1916 van het blad De Tuinbouw.