Buurts Woordenboek

Let op!!! Dit is een downloadbaar product.

Midden jaren ’70 schreef Dirk Verzaal in ‘Oud Nuus’, het kwartaaltijdschrift van stichting ‘Oud Aalsmeer’ over het dialect van Aalsmeer in de reeks ‘Theoretische beschouwingen over het Buurtse dialect’.

Hij stelt hierin dat het Aalsmeers of Buurts een Ingweoons dialect is, dat wil zeggen een kustdialect van het Fries, dat in Noord-Holland werd en wordt gesproken boven het Noordzeekanaal (bijvoorbeeld het Westfries, het Zaans, het Tessels) en langs de kust ook onder het Noordzeekanaal, zoals Zandvoorts, het Katwijks en het Schevenings.

Deze Ingweoonse dialecten strekten zich vroeger verder uit naar het zuiden, maar werden langzaam maar zeker verdrongen door Frankische dialecten.

In het zuiden van Noord-Holland verdwenen hierdoor de Ingweoonse dialecten, op drie Ingweoonse taaleilanden, Zegverd en twee vrij geïsoleerde vissersdorpen Huizen en Aalsmeer, na.

Het Aalsmeers is dus niet bijzonder verschillend van andere dialecten zoals het Zaans en het Zandvoorts, maar wel verschillend van de dialecten in de regio.

In dit boek staat beschreven ’t Buurts, het niet meer gesproken dialect van Aalsmeer in woorden en uitdrukkingen.

Hier kunt u het Buurts beluisteren.

Artikelnummer: STOA - Buurts Woordenboek Categorie: Tags: ,