De redding van Aalsmeer 1

Op voorraad

In het jaar 1766 is het besluit genomen om de Aalsmeerse oevers te beschermen tegen het oprukkende Haarlemmermeer. Eerdere pogingen waren keer op keer onvoldoende gebleken om het meer te stuiten. In Aalsmeer heerste een zekere paniek: het water staat al op 150 meter van de kerkdeur!

Landmeters worden erop uitgestuurd om in kaart te brengen hoe groot het landverlies van Aalsmeer al is en hoe nijpend de situatie dreigt te worden. De aanbeveling liegt er niet om: er zal vooral voor de kust van Aalsmeer iets groots moeten worden verricht. De Staten van Holland en West-Friesland nemen hun verantwoordelijkheid en financieren de werken, terwijl het Hoogheemraadschap van Rijnland de uitvoering aanstuurt.

Het project is zo omvangrijk dat wij het gedoopt hebben: ‘De Redding van Aalsmeer’. Maar leest en kijkt u vooral zelf hoe dat op het nippertje gebeurde. Dankzij Amsterdam.

Artikelnummer: De Redding van Aalsmeer Categorie: