Aalsmeerders bij de VOC, avonturen in Afrika en Azië

Op voorraad

Ruim honderd Aalsmeerse mannen vertrokken tussen 1700 en 1800 met de Verenigde Oost-Indische Compagnie naar Afrika en Azië. En ruim de helft van hen keerde niet terug. Ook bij dit onderwerp dus een Aalsmeerse invalshoek binnen een wereldwijde ontwikkeling.

Insteek van dit boek was om opvarenden van de VOC uit Aalsmeer, Kudelstaart en Kalslagen (de huidige gemeente Aalsmeer) te vinden. Vervolgens de schepen op te zoeken waar ze op gevaren hadden en uit dat scheepsbestand de vaartuigen te halen die opgebracht dan wel gekaapt waren door de Engelsen. Daarna is gezocht in het archief van de High Court of Admiralty (de ‘Prize Papers’) om de dossiers van de vaartuigen te vinden en daarbinnen op zoek te gaan naar correspondentie van Aalsmeerse opvarenden.

Dit wordt in dit boek in beeld gebracht en het schetst een beeld van de Aalsmeerse opvarenden in een historische context van wereldwijde migratie in de achttiende eeuw.

Artikelnummer: Aalsmeerders bij de VOC Categorie: