Oud Nuus 199

Dit is een downloadable product!
Nadat u heeft betaald, ontvangt u een link om de PDF te downloaden.

1. Oorlogsvlucht uit Kudelstaart

Eind jaren dertig maakt de Nationale Luchtvaart School gebruik van een eigen watervliegveld bij Kudelstaart. Als de oorlogsdreiging naderbij komt, verlegt de Marineluchtvaartdienst een deel van zijn operaties naar hulpvliegvelden, zoals dat op de Westeinderplas. Als de Tweede Wereldoorlog Nederland in 1940 bereikt, komen steeds meer watervliegtuigen naar Kudelstaart. Op 12 mei 1940 wordt zelfs een oorlogsvlucht uitgevoerd vanaf de Westeinder.

1. Herinneringen aan de eerste dagen

Vrijdag 10 mei 1940 werden we heel vroeg gewekt en opgeschrikt door het bombardement op Schiphol. Het bombardement begon ’s morgens heel vroeg bij het licht worden, omstreeks 5 uur.

1. Bommen op de Hornweg

In de nacht van 12 op 13 augustus 1941 vielen er bommen op Aalsmeer Oost waarbij een groot aantal woningen aan de Hornweg werden verwoest. Er viel één dode en verschillende gewonden bij deze bominslagen.

1. Schiphol in oorlogstijd: Blenheim in zoeklichten

Nadat de hele zomer van 1941 de aanvallen van beide partijen meestal overdag plaatsvonden, werd later geleidelijk overgeschakeld op nachtvluchten. Hierdoor werd de ontsnappings kans voor de vliegers vergroot, maar de angst onder de burgerbevolking eveneens.

1. Marauder – crash in Aalsmeer

Dit is een verhaal van drie Amerikaanse oorlogsvliegers die elkaar in een Duits krijgsgevangenkamp tegenkomen. Met als resultaat een in dat Duitse kamp geschilderde aquarel van een Amerikaans vliegtuig dat boven Aalsmeer neerstrot.

1. Jachtvliegtuigen beschieten trein

Op zaterdag 9 september wordt een personentrein van station Aalsmeer naar Amsterdam – Haarlemmermeerstation ter hoogte van halte Bovenkerk door vijf tot zeven jachtvliegtuigen beschoten. Hierbij werd een inwoner van Aalsmeer gedood.

1. Voedselvluchten boven Aalsmeer

Toen de Geallieerden in mei 1945 boven hongerend Hollland voedseldroppings uitvoerde, hanteerde een bemanningslid van een Amerikaanse B – 17 een fotocamera en kiekte het Nederlandse landschap. Meerder foto’s zijn genomen boven Aalsmeer en de wijde omgeving. Daarover gaat dit artikel.

Artikelnummer: stoa-on-199 Categorie: