Oud Nuus 193

Dit is een downloadable product!
Nadat u heeft betaald, ontvangt u een link om de PDF te downloaden.

1. Calslagen stiekem gekaapt!
Op tal van manieren probeerden de steden Haarlem en Amsterdam in elkaars vaarwater te zitten. Dat zat zo: wilde je vanuit het zuiden over het Haarlemmeer naar Amsterdam varen, dan moest je via het Spaarne naar het IJ. Dus door Haarlem heen en in Spaarndam tol betalen. Natuurlijk zocht Amsterdam naar (vaar)wegen om het Spaarne te omzeilen. Op de achtergrond speelden zowel Aalsmeer, Calslagen als Kudelstaart een bijrol.
2. Aalsmeerse punter.
Bijdrage over de Aalsmeerse punter als reactie op het artikel Haarlemmermeers eerste infrastructuur Oud Nuus nr. 192.
3. De bemaling van de Hornmeerpolder (2).
In dit artikel wordt teruggekeken naar de inpoldering van de Hornmeer en het beheer van de polder t.a.v. de bemaling.
4. Oosteinde viert Wilhelminia’s inhuldiging.
Artikel over de inhuldiging van Koningin Wilhelmina in Aalsmeer.
5. Verdwenen teelten uit Aalsmeer 6.
Een artikel over de anjer een teelt die in Aalsmeer heel belangrijk is geweest maar nu nagenoeg verdwenen.
6. Adellijk bloed in de familie Kniep.
De uitzending van Verborgen Verleden over het voorgeslacht van de cabaretier Richard Groenendijk bracht aan het licht dat hij een afstammeling is van Willem III, Graaf van Holland, Zeeland en Henegouwen. In het voorgeslacht van Richard komt ene Maatje Aleman voor en die beek de verbindende schakel te zijn naar Graaf Willem III.

Artikelnummer: stoa-on-193 Categorie: