Oud Nuus 177

Dit is een downloadable product!
Nadat u heeft betaald, ontvangt u een link om de PDF te downloaden.

1. De eilanders.
Een (bijna) vergeten West-Friese familie in de Haarlemmermeer en Aalsmeer.
Deel 3 pontwachters, rijwielherstellers en kruideniers aan de Nieuwe Meer.
2. Kerk van Kalslagen: Duiventil van dolende dominees.
Het is 150 jaar gelden dat Kalslagen onderdeel werd van de gemeente Aalsmeer. In dat jaar 1864 bestond er nog slechts een burgerlijk kalslagen. De laatste dominee was in 1810 al vertrokken en de dorpskerk was in 1827 voor afbraak verkocht. Tussen die laatste bekende dominee Johannes Post en de eerste (François Cosyn) in 1585 heeft een keur aan bijzondere protestantse geestelijke vanaf de Kalslager kansel gepredikt. Een geschiedenis aan de hand van zeven omstreden dominees.
3. Auteurs bezoeken Fort Kudelstaart.
Een verslag van het bezoek van de auteurs van Oud Nuus aan Fort Kudelstaart.
4. De graanpakhuizen ‘Nooit gedachte’ en ‘Graan voor Visch’.
Deze inmiddels verdwenen historische panden bevonden zich op de Aalsmeerderdijk 682 – 684 nabij de Bennebroekerweg in het huidige Rijsenhout.
5. Een Aalsmeerder op reis met de “Aalsmeer”.
Dit verhaal is een reactie op het artikel over de Skymaster ‘Aalsmeer’ in de vorige editie van Oud Nuus. Het gaat over Dick de Vries (1929 – 2012) die als dienstplichtige in mei 1950 naar Indonesië vertrekt en reist met dit vliegtuig.
6. Verhalen van Maarten Noordam (3).
Maarten Noordam was de zoon van de eerste voorzitter van Stichting Oud Aalsmeer,
Adriaan Noordam. Zijn kleindochter vroege hem om de verhalen die hij vroeger vertelde op te schrijven. Dit heeft hij met veel plezier gedaan. Hij heeft zijn verhalen aan haar gericht.
7. Aalsmeer buiten Aalsmeer (2).
In de 17de en 18de eeuw gaan veel Aalsmeerders met de VOC mee. Maar de verenigde Oost-Indische Compagnie noemt geen schip naar Aalsmeer en wel eentje naar Leimuiden en Amstelveen die minder opvarenden leverden. De Koninklijke Marine zet dat echter in de 20ste eeuw recht met de Hr. Ms. ‘Aalsmeer’, een kustmijnenveger.

Artikelnummer: stoa-on-177 Categorie: