Aalsmeer op de kaart

Op voorraad

In september 2009 organiseerde de Stichting Kunst en Cultuur Aalsmeer samen met Stichting Oud Aalsmeer de Open Monumentendag. Het landelijke thema ‘Op de kaart’ werd omgezet naar het in kaart brengen van het oude centrum van Aalsmeer. Deze ‘Kerkbuert’ staat onder het mom van vernieuwing en vooruitgang al jaren onder druk.

Beide stichtingen hebben zich hard gemaakt om dit gebied ‘rond de kerk’ als beschermd dorpsgezicht te laten aanmerken, wat in 2013 gebeurde. Het oorspronkelijke centrum van Aalsmeer lag ooit ter hoogte van de Aalsmeerderweg in de huidige Haarlemmermeerpolder. De Waterwolf verzwolg grote stukken land en het huidige centrum kwam ruwweg de 15e en 16e eeuw op de huidige locatie te liggen. Het Oude Raadhuis, het Schoutenhuis en de pastorie van de NH-kerk zijn nog fraaie bewijzen van het voormalige bestuurlijke en kerkelijke centrum op deze locatie.

In dit boekje wordt Aalsmeer op bovenstaande wijze in beeld gebracht in de vorm van tekst, kaarten en oude foto’s.

Artikelnummer: Aalsmeer op de kaart Categorie: