Een schilderachtig dorp Oud Aalsmeer in onbekende werken

In het magazine Oud Nuus van de stichting Oud Aalsmeer plaatste redacteur Henk van Leeuwen begin 2005 een oproep voor schilderijen ten behoeve van publicatie in ons blad. Toen bleek dat er steeds meer werken boven water kwamen, werd in juni 2005 in een bestuursvergadering van de stichting een brainstormsessie gehouden. Daaruit kwam het idee naar voren om te kijken of we voldoende werken bijeen zouden kunnen brengen om er een kleurrijk boek van te maken binnen onze Aalsmeerse Historische Reeks.

Bij familie, vrienden en kennissen, maar ook op verjaardagen en feestjes, overal zagen we delen van de gemeente aan de wand hangen. Van pentekening tot gouache, van olieverfschilderij tot aquarel en van tegeltjes tot wandkleed. In totaal kwamen we op zo’n 550 werken die allemaal door Jan Ran systematisch werden geïnventariseerd en in hoge resolutie gefotografeerd.

Gezien de beschikbare ruimte in een boek van 200 pagina’s moest ongeveer de helft van de werken, soms tot onze grote spijt, buiten de boot vallen.

De geselecteerde 278 werken hebben wij gegroepeerd in hoofdstukken. Daar waar dat relevant leek, hebben wij de afbeeldingen voorzien van een historische context.

Van de gelegenheid maakten we tevens gebruik om niet minder dan achttien vervaardigers van ‘Aalsmeerse’ kunstwerken in dit boek te interviewen. Daarmee konden we een kleurrijk stukje heden aan het kleurrijke verleden toevoegen.

Alle 278 opgenomen kunstwerken worden vergezeld van een voetnoot die aan het eind van dit boek in de Index van werken nadere informatie verschaft.

Achterin is tevens een Index van kunstenaars en hun in dit boek gepubliceerde werken opgenomen, evenals en Index van eigenaren en beheerders.