Aalsmeer, beknopte geschiedenis van een opmerkelijk dorp

Een waardig opvolger van ‘Gouden Banden’, voor zover het historisch gedeelte van Aalsmeer betreft.

Aelsmeer, beknopte geschiedenis van een opmerkelijk dorp

Een beknopte geschiedenis was het uitgangspunt. In het boek zouden allerhande belangrijke historische zaken snel terug te vinden moeten zijn. Met andere woorden: een waardig opvolger van ‘Gouden Banden’, voor zover het historisch gedeelte van Aalsmeer betreft.

Een opmerkelijk dorp. Dat is Aalsmeer zeker als men zich afvraagt hoe hier toch de grootse bloemenveiling ter wereld kon ontstaan. Alleen de geschiedenis geeft hierop een antwoord. Heel kort samengevat: door het vervenen van het land (turf voor de steden) ontstond steeds meer water en was men genoodzaakt het weinige land intensiever te gebruiken. Via de boom-, fruit- en aardbeienteelt kwam uiteindelijk hier de bloementeelt van de grond. Dankzij de kleinschaligheid, een sterk ontwikkeld sociaal gevoel – vaak religieus onderbouwd – vond de coöperatieve gedachte sterk weerklank en konden coöperatieve verenigingen, zoals de veilingen ontstaan: een opmerkelijk feit.

Vele, geheel nieuwe historische feiten zijn bij het onderzoek ten behoeve van dit boek aan het licht gekomen. Eén voorbeeld: uit de archieven is naar voren gekomen dat het eerste kerkhof van Aalsmeer – en daarmee ongetwijfeld de eerste kerk en het centrum van Aalsmeer – zo’n kilometer ten noordwesten van het huidige centrum, dus om en nabij de kruising Kruisweg/Aalsmeerderweg in de Haarlemmermeer heeft gelegen.

Met dit boek is het voor inwoners, verenigingen, organisaties, bedrijfsleven en gemeentebestuur nu mogelijk om bij alle dingen die er gebeuren in het belang van de Aalsmeerse gemeenschap, een blik achterom te werpen en ons te spiegelen aan vele facetten van het sfeerrijke verleden van Aalsmeer.

Aelsmeer, beknopte geschiedenis van een opmerkelijk dorp