Affiches2 e1681639426599

Flora Grafica

12 maart t/m 4 juni 2023

Vanaf zondag 12 maart presenteert het Flower Art Museum Flora Grafica, historische bloemenaffiches uit de 20e eeuw. In deze tentoonstelling staat de verzameling centraal die het Flower Art Museum enkele jaren geleden in ontvangst mocht nemen van Bloemenbureau Holland. De in het bloemenvak vermaarde arrangeur A.P. Csizik verzamelde meer dan honderd affiches van bloemententoonstellingen uit de periode 1909 – 1971. Affiches werden in deze jaren nog prachtig geïllustreerd, veelal door (grafisch) kunstenaars. De collectie biedt dan ook een fraai overzicht van zowel de bloemenpromotie als verschillende kunst- en ontwerpstijlen.

Dankzij steun van tuinbouwfonds Stimuflori kon de collectie geschikt gemaakt worden voor een grote tentoonstelling en een publicatie. In de tentoonstelling zijn ca. 100 affiches te zijn. Daarnaast zijn kunstenaars Maaike Dias Krijtenburg, Rob de Heer, Jesper Krijgsman en Saskia Wagenvoort gevraagd om een eigentijds bloemenaffiche te ontwerpen. Het resultaat hiervan is ook te zien in de tentoonstelling.

20230307 144139

Seringen in de kunst

12 maart t/m 4 juni 2023

Gelijktijdig met Flora Grafica wordt er aandacht besteed aan het Jaar van de Sering, een initiatief van tuinbouwmuseum Historische Tuin. De Aalsmeerse seringencultuur is uniek door het teeltproces en het vakmanschap. Seringen zijn ook een dankbaar onderwerp voor kunstenaars. Onze tentoonstelling laat zien hoe kunstenaars de sering verbeelden in o.a. schilderijen en fotografie. De bekende bloemdesigner Elize Eveleens maakt speciaal voor het museum een bijzondere installatie bij dit thema. Andere deelnemende kunstenaars zijn: Karin Borgman, Margriet Honingh, Monic Persoon, Aleid Slingerland, Anita Walsmit Sachs.

Combineer uw bezoek met de andere activiteiten in het Jaar van de Sering.
Kijk hier voor een overzicht.