Jubileumlogo 40 jaar Historische Tuin Aalsmeer - 50 jaar Stichting Oud Aalsmeer

Op vrijdag 28 september en in de maand oktober vieren de stichtingen Historische Tuin en Oud Aalsmeer gezamenlijk hun jubilea. Oud Aalsmeer viert haar 50-jarig bestaan en Historische Tuin bestaat 40 jaar. Alle activiteiten worden georganiseerd onder een speciaal logo, ontworpen door Paulien Pannekoek.

Geschiedenismaand

Dit jaar ligt oktober (de Maand van de Geschiedenis) precies tussen twee historische lokale jubilea in. Op 5 oktober is het circa 250 dagen na het 40-jarig jubileum van de Historische Tuin en 250 dagen voor het 50-jarig jubileum van Oud Aalsmeer. Vanzelfsprekend mikte de gezamenlijke jubileumcommissie (Hans Alderden, Dirk Jongkind, Anton Temme en Jan Willem de Wijn) op een viering op 5 oktober. Maar dat lukte niet omdat de Burgerzaal van het gemeentehuis dan waarschijnlijk wordt verbouwd. Daarom is voor de aftrap van de jubileaviering uitgeweken naar 28 september, een week eerder.

Toekomst van verleden

Voor vrijdag 28 september worden medewerkers, vrijwilligers en relaties van beide stichtingen uitgenodigd. Die vrijdagmiddag heeft als thema: ‘De toekomst van het verleden’. Aalsmeer heeft een verleden van constant veranderende toekomsten, maar vrijwel altijd speelden arbeidsmigranten daarin een rol. In 2005 was Aalsmeer het dorp met het hoogste migratiesaldo van Nederland, maar dat was het eveneens in 1851 en waarschijnlijk ook rond 1748. Aalsmeer is circa 1100 zelfs ontgonnen door arbeidsmigranten. Naast migratie staat samenwerking in de lokale samenleving deze middag symbolisch centraal. Deze middag is daar een sprekend voorbeeld van. De bijeenkomst wordt met een feestelijk drankje afgesloten.

De wijken in

Op 6 en 27 oktober worden er speciale zaterdagen georganiseerd door resp. Oud Aalsmeer en de Historische Tuin. Plaats van handeling: de Historische Tuin. Verder worden speciaal voor inwoners van nieuwe wijken avonden belegd waarin wordt ingezoomd op de geschiedenis van de plek waar zij wonen. Op vrijdag 12 oktober voor inwoners van (Nieuw) Oosteinde in The Beach met speciale aandacht voor de historie van migratie in het Oosteinde tegen de achtergrond van huidige ontwikkelingen. Een week later (op 19 oktober) in Dorpshuis Podium te Kudelstaart. Ook hier weer (ver) terug in de tijd. Met een duidelijke link tussen verleden en heden in beeld. Locaties waar je gewoon langs loopt, hebben vaak een onbekende geschiedenis. ‘Nooit geweten’ als reacties. Beide avonden is de toegang gratis.

Met deze, op wijken toegesneden, vorm van geschiedenis willen Oud Aalsmeer en Historische Tuin zich bij nieuwe inwoners van de gemeente (beter) bekend maken.