070 Still 2

De film van de maand mei is samengesteld uit twee films: één over de familie Olijhoek en over het bevrijdingsfeest in Aalsmeer dorp.

De familie Olijhoek woonde in de Ophelialaan en zij hebben twee zoons verloren in de Tweede Wereldoorlog. De eerste beelden zijn uit 1937 met opnamen van de familie in de toen nog schaars bebouwde Ophelialaan. Op de beelden zijn ook andere Aalsmeerders te zien en opnamen van het KNIL ( Koninklijk Nederlands Indische Leger) detachement dat toen in Aalsmeer was gelegerd. Tweede deel van deze film toont het huwelijk van één van de dochters in 1943. Hierbij beelden van de RK kerk aan de Stommeerweg. Tijdens deze film zijn nog vluchtige beelden te zien van de Duitse bezettingsmacht die in de buurt van deze kerk was gelegerd.

De film is gemaakt door Nol van der Steen (zwager) en beschikbaar gesteld en ingesproken door Henk Olijhoek.

De tweede film gaat over het bevrijdingsfeest in dorp na beëindiging van de Tweede Wereldoorlog in mei 1945. Er zijn beelden van de intocht van waarnemend burgemeester Van der Meer die met paard en wagen opgehaald wordt van zijn huis aan de Oosteinderweg en naar het gemeentehuis in de Dorpsstraat wordt gebracht, vergezeld van veel feestelijk vertoon. Vervolgens beelden van de feestelijkheden in de straten van Aalsmeer dorp. Tenslotte beelden van de vrijlating van Canadese militaire uit het klooster aan de Stommeerweg waar zij gevangen werden gehouden. Ook zijn er beelden van het feestelijk onthaal wat hen ten deel viel in de tuin van dokter Oei die tegenover het klooster woonde. Deze film is afkomstig uit het archief van Jan Pannekoek.

Beide films zijn door Dick P. van der Zwaard opnieuw gemonteerd en voorzien van muziek en geluid. De film duurt ca. 29 minuten. De film is te bekijken via deze link >>

De film wordt in mei ook tweemaal op TV Aalsmeer uitgezonden.

Vrijdag 13 mei is de eerste vertoning vanaf 11.00 uur. Een dag later, zaterdag 14 mei, is de film nogmaals te zien vanaf 13.00 uur. De uitzendingen worden vooraf gegaan door een inleidend interview met een medewerker van Oud Aalsmeer op zaterdag 7 mei. Het interview door presentator Jan van Veen is te beluisteren op zowel Radio als TV Aalsmeer tussen 12.00 en 13.00 uur. TV Aalsmeer is bij abonnees van CAIWAY te vinden op kanaal 12 en bij gebruikers van KPN/XS4ALL/Telfort op kanaal 1389. Meer informatie: www.radioaalsmeer.nl

Fiscaal nummer: 8056.53.363