Genealogie

Vijfentwintig jaar

Bestaat die club dan altijd nog? Waarschijnlijk zullen veel lezers van deze website zich dat afvragen.
In oktober 1979 kwam een optimistisch groepje stamboomonderzoekers voor het eerst bij elkaar. Men wilde naast het oude familieboekje van W. Tsj. Vleer, over de Aalsmeerse families, een volkomen nieuwe en uitgebreide serie stamboomboeken over deze aloude geslachten gaan uitgeven. Men moet hierbij denken aan families met typisch Aalsmeerse achternamen zoals: Maarsen, Eveleens, Van Zijverden, Harting, Zegstroo, Wegman, Buskermolen, Tas, enzovoort, enzovoort. Dit werk zou gebeuren in nauwe samenwerking met de stichting Oud Aalsmeer. Het was eigenlijk een doldriest plan waarvan toen niemand besefte wat een enorme klus het uiteindelijk zou worden.

Potlood en balpen

Bovendien moet men zich voorstellen dat in die tijd de huiscomputer nog niet bestond. Een elektrische typemachine was al heel wat en verder gebruikten we voornamelijk het vertrouwde potlood of de balpen…
Alle gegevens moesten handmatig worden overgezet op kaartjes waarvoor speciale bakjes werden getimmerd. Scans of foto- kopieerapparaten waren voor privé-gebruik nog onbekende begrippen. En toch, ondanks alle beperkingen, slaagden we erin om op 27 augustus 1983 de toenmalige burgemeester Brouwer deel I van de "Aalsmeerse Stambomen" aan te bieden.
In 1993 verscheen deel VI, het laatste deel van de serie. Deel I werd later door de commissieleden zelf herzien en verbeterd en opnieuw uitgegeven in het jaar 1995. Tegelijkertijd verscheen een extra deeltje met daarin een supplement en repertorium.

Klaar?

Het kolossale werk was eindelijk klaar… althans zo leek het. Want verschillende commissieleden vonden en vinden het nog steeds niet goed genoeg.
Door de technische veranderingen en het toenemen van de kennis van de oude archieven kwamen steeds meer feiten naar boven. Dikwijls bleek dat er soms iets over het hoofd was gezien of dat hier en daar toch nog een klein foutje was blijven zitten. Alle geboorteregisters van Aalsmeer en Kudelstaart zijn inmiddels opnieuw gecontroleerd. Misschien dat deze gegevens later op een cd-rom kunnen worden uitgegeven. Stamboomonderzoekers blijven wroeten en spitten, kennelijk krijgen ze er nooit genoeg van!

De commissie genealogie is dus nog altijd niet aan een welverdiende rust begonnen. Verschillende leden zijn al weer bezig met het controleren van de huwelijksregisters en ook de begrafenis- registers moeten ooit nog aan bod komen. U hoort nog wel van ons!

Stichting Oud Aalsmeer
Commissie Genealogie